09.05.2014

Ha, just my luck! Igen en gång ;) Vaknade igår som vanligt, svängde huvudet åt höger och nacken ska "kratsch"... Där låg jag då, kunde inte röra huvudet någonstans och ont gjorde det. Var till työterveys för att få sjukintyg och det visade sig vara något som heter noidannuoli på finska, idag är det redan bättre men kan egentligen bara vrida huvudet åt höger för tillfället haha. Hoppas det går fort om eftersom jag ska jobba imorgon och därefter på hoppträning. Roligt att rida ifall man inte kan vända huvudet någonstans hahaha. 
 
Får nu då ligga i sängen och vila mig dag 2 också, har sett typ 100 greys anatomy avsnitt redan, och mer ska ses!
 
En liten definiering ännu om vad det är, jag var i alla fall ovetandes av sådant tidigare;  
 

Akuutti kierokaula eli torticollis acuta tarkoittaa pakkoasentoa, jossa pää on kääntyneenä sivulle. Akuutti tila syntyy usein harmittomassa päivittäisessä toimessa kuten hiusten kuivauksessa, pään nopeassa kääntämisessä sivulle tai vastaavassa. Tilasta käytetään myös nimitystä niskan noidannuoli sen hyvin samankaltaisen syntymekanismin takia kuin alaselän noidannuolessa eli lumbagossa.

Kierokaulan oireet syntyvät, kun niskan pikkunivelet, jotka säätelevät selän liikettä, eivät liiku normaalisti, ja ympäröivät lihakset jäävät spasmiin. Akuutin oireen synty selittyy sidekudoksen pienellä revähdyksellä, joka aiheuttaa lievän tulehdusreaktion, joka puolestaan johtaa äkillisiin oireisiin.

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0