Häst-lista

Hey, hur roligt är inte detta?
 
BERÄTTA OM DIN HÄST: RAS, UTBILDNING, LYNNE 
Rino är en KPWN, en holländare alltså. Han blir ju 7 år nu till 2014. Han utbildas helatiden och kan nog de flesta bas sakerna som alla ska kunna typ. Sjänkelvikningar, öppa, sluta, galoppombyten och sådana grejor som han helt enkelt måste kunna för att klara av vad jag kräver och förväntar mig av honom i framtiden. Hoppa kan han. Som en pegasus! 
Oj, ja lynnet då? Han är snäll och lugn och gosig. För det mesta, haha. Han har väl lite temperament och är en liten trotsig tonåring ibland, men för det mesta är han hur duktig som helst och väärldes gosigaste. <3
 
 
 
Allu då, han är en FWB, finskfödd häst så att säga. Han har vi ju nu haft i 7år och han blir 15 (!!) nästa år. Han är världens bäst på allt. haha! Nämen, han gör t.ex. galoppombyten på varje steg, han kan allt. Han är fin och jämn i dressyren, och snabb och vändbar i hoppningen.. En pärla helt enkelt!
Allu är världens snällaste häst, det behövs inte sägas så mycket mer! Han har en härlig blick i ögat och kan vara lite filurlig ibland. Men aldrig dum. Ivriga spralliga härliga häst <3
 
 
HÄSTAR ELLER PONNYS? VARFÖR? 

Hästar helt enkelt. Växte upp så fort (haha) så vi fick ju köpa häst fast jag ännu hade ponnyår kvar. De är kanske ockå lite mer stabila i lynnet än envisa lilla ponnyer.. Fast, å andra sidan så ponnyer är ju världens roligaste att busa med! 
 
FÖRSTA HÄSTEN/PONNYN SOM DU RED MERA SJÄLVSTÄNDIGT PÅ?

Ja, det var säkert Lili. En russponny jag och mina kusiner fick när jag var 6 tror jag. Ungefär alltid då vi red på åkern stannade hon mitt i galoppen och började äta gräs vilket resulterade i att man flög av med en kullerbytta. Typ varje gång. Haha! Annars så var det med henne jag tävlade mina första tävlingar, första avfallningarna.. Ja, det mesta "första" hände med Lili.
 
Lili <3
 
VILKET ÄR BÄTTRE, BARFOTA ELLER SKODD HÄST? VILKEN STORLEK HAR DIN HÄST PÅ SKON?

Jag föredrar skor, känns mer "stabilt" och säkert, och bättre för hovarna. De har kanske någon storlek mellan 2-4 tror jag? ;)
 
ATT KLIPPA HÄSTEN. FÖR ELLER EMOT?

Ja väl, nu när jag har en stor vit sagohäst vill jag absolut ha han klippt. Dessutom fick han världens lurvigaste päls redan i höst före det en egentligen blev kallt, så ja ush, han ser ju mycket sportigare och snyggare ut utan lurvigt hår! Allu har aldrig blivit klippt, men hans päls har heller inte varit helt ur kontroll så det har fungerat riktigt bra med honom. 
 
 
GÅR DIN HÄST ENSAM I HAGEN ELLER MED FLOCK?  VARFÖR?

Båda två går ensam. Främst för att det inte ska ske olyckor med att de bråkar med en kompis eller blir sparkade. 
 
 
 
VÄRDERAR DU MERA LYNNET ELLER UTSEENDET PÅ HÄSTEN (SÅ SOM FÄRG?)

Nå, jag har alltid velat ha en svart eller vit häst, för att de tycker jag oftast är snyggaste! Men, man kan ju inte köpa en häst enligt färg, så klart, fast hur fin hästen skulle se ut att vara, om lynnet är helt piss så vill man ju inte ha en sådan. Så jag svarar alltså lynnet.
 
VÄRSTA AVRAMLINGEN?

Det var kanske ifjol i november när en lånehäst ramlade omkull. Stötte huvudet, knä och fick tummen i paket. Som tur gick det inte värre. Men psykiskt värsta avramligen var nog då jag flög som en liten vante här i höstas, haha!
 
HUR MÅNGA TÄCKEN HAR DU TILL DIN HÄST?

De finns miljoner! Haha, nämen ganska så många. Speciellt fleecetäcken har vi alldeles tillräckligt..
 
HUR OFTA MOTIONERAR DU DIN HÄST?

Just nu? Alltför lite. Men, nu är det äntligen jullov och efter nyåret är det inte länge kvar tills tävlingssäsongen börjar. Så då blir det att verkligen ta tag i hårdträningen! 
 
ÄR DU EN FÖRSIKTIG ELLER DUMDRISTIG RYTTARE?

Förr var jag kanske lite väl dum, men det berodde nog  tror jag på att man inte tänkte lika mycket på olika konsekvenser som nu. Visst är allt mycket läskigare desto äldre man blir? Fy.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0